Gonzo Media

Gonzo Media bliver det første danske Multi-Channel Network

Google og Gonzo Media har 1. juni 2019 indgået aftale om at Gonzo Media bliver officiel YouTube-partner og Multi Channel Network. Gonzo Media er dermed det første danskejede Multi-Channel Network (MCN).

Gonzo Media er et dansk Generation Z reklamebureau, social media produktionsselskab, mediebureau og udbyder af originalt indhold til unge. 

Efter at have beskæftiget sig med management af YouTubere siden 2014, har danske Gonzo Media nu indgået aftale med Google om, at blive Multi-Channel Network på YouTube og bliver således den første danske virksomhed med denne særlige adgang. Bureauet har omkring 45 YouTube-kanaler med mellem 30-50 millioner månedlige visninger og et estimeret dansk publikum på mellem 800.000 og 1 mio seere.

I erkendelse af begrænsningerne i rent native indhold valgte man i 2016 at udvide forretningsgrundlaget til også at rumme et boutique mediebureau. I dag anvendes data fra YouTubernes kanaler til indrykning af mediekampagner på vegne af kunder, såsom Socialdemokratiet, MobilePay, Coca Cola med flere. 

Aftalen med Google er en fremtidssikring af Gonzo Media kerneforretning, fortæller adm. dir. Martin Wiinholt:  

”Vi får unik adgang til YouTube og indsigt i den data, der kan være helt afgørende for at udvikle vores forretning og forbedre processer for både kunder og youtubere.” 

Jesper Vangkilde, kommunikationschef i Google Danmark, kalder udnævnelsen en anerkendelse af Gonzos arbejde med youtubere i Danmark. “YouTube handler i sin kerne om at give alle en stemme. Og jo bedre vilkår skaberne af indhold har, desto bedre bliver kvaliteten af indholdet også. Gonzo har de seneste år skabt en masse stærke kanaler, som har underholdt hundredtusinder af danskere. Samtidig har YouTuberne sat vigtige – endda følsomme – emner på dagsordenen og skabt engagement blandt især unge. Derfor er vi glade for at kunne udvide samarbejdet og dermed forhåbentlig gøre indholdet endnu bedre.” 

Som forberedelse til opgraderingen til MCN har Gonzo Media fra midten af 2018 redefineret personalesammensætningen og investeret i at opruste medie- og data kapaciteter – herunder nye it-systemer. Alt det nye data er allerede nu integreret i medieplaner og i kreative løsninger til gavn for kunderne.

Mere specifikt, så anvendes dataen til at skabe kirurgisk præcise målgrupper på tværs af kanaler, til brug i målretning af medieindrykninger. Sideløbende produceres content til mediekampagner nu i et sammenspil af kreativitet og data, for at skabe indhold der engagerer og fastholder hver enkelt målgruppe. En metode som ifølge bureauet har løftet både view-through-raten (VTR) og click-through-raten (CTR) for kundernes mediekampagner. På native advertising delen har de nye indsigter været afgørende for en øget watch time for videoindholdet – en altafgørende faktor for YouTube algoritmen og dermed de organiske visninger.

MCN indsigterne kommer ikke kun kunder til gode. Gonzo Media kan fremover hjælpe de 30 YouTube creators med at forbedre indholdet på deres kanaler gennem realtime dataindsigt i native video performance. I praksis vil det betyde bedre og mere relevant indhold for de mange unge danske seere, der for længst har rykket deres medievaner fra flow-TV til YouTube. Gonzo Media kan dermed lære de unges digitale adfærd endnu bedre at kende:

”Adgangen til de her data giver os en større forståelse for, kort sagt; hvad der virker, og hvad der ikke virker blandt de unge på YouTube,” siger adm. dir. Martin Wiinholt, og uddyber: 

“Vi vil kunne skabe mere engagerende indhold på vores kanaler og samtidig give vores kunder en dybere indsigt i egne målgrupper, kampagner og indhold. Målet er at blive endnu bedre til indrykning af mediekampagner og fortsætte væksten i native-video-samarbejder mellem brands og youtubere.”

For yderligere information:

Adm dir. Martin Wiinholt 

[email protected]

+45 21 71 09 04