Unge elsker reklamer på YouTube

Unge danske YouTube-seere har intet problem med sponsorerede samarbejder – tværtimod. Og så ser de allermest YouTube i weekenden. Det viser en ny stor undersøgelse fra Gonzo Media, som med mere end 41.500 besvarelser giver et grundigt indblik i de unges online-præferencer.

København, november 2018 – Der har været meget debat omkring betalte reklame-samarbejder på YouTube i den seneste tid. Men de unge selv har intet imod de sponsorerede videoer. Tværtimod.

Fire ud af fem siger, at de godt kan lide videoer lavet i samarbejde med et firma (79,35%). Og tendensen er omtrent lige stor på både gaming- og entertainmentkanaler og på de kanaler, som især beskæftiger sig med mode, beauty og lifestyle.

Det er et af resultaterne af en ny undersøgelse, som influencer marketing-firmaet Gonzo Media har lavet i samarbejdet med en række af Danmarks mest populære stjerner på YouTube – bl.a. Alexander Husum, Anna Briand, Emilie Briting, GEX, Fredrik Trudslev og RobinSamse. Med mere end 41.500 besvarelser har undersøgelsen taget pulsen på, hvad der rører sig blandt de unge.

 

CEO: ”Branded content bliver kun større – og det er ikke noget at være bange for”

Hos Gonzo Media er CEO Martin Wiinholt entusiastisk for de tendenser, som resultaterne viser. Og ikke fordi det betyder penge i kassen – men fordi det viser, hvordan de unges mediemix har ændret sig, så vi dermed som samfund kan indrette os efter det.

Der har været meget kritik af reklamesamarbejder på det seneste. Og jeg kan godt forstå bekymringerne. Men det vi oplever – både i undersøgelsen og når vi taler med de unge – er, at de ikke har problemer med at skelne mellem betalte og ikke-betalte videoer. Til gengæld ser vi, at de unge stiller krav til deres idoler om at gøre videoerne levende og relevante. Og det betyder i min optik, at vi får bedre, mere underholdende og mere relevante reklamer for målgruppen,” siger Martin Wiinholt, CEO hos Gonzo Media.

I takt med at sponsorerede videoer er blevet mere normale på de populære YouTube-kanaler, mener Martin Wiinholt, at det automatisk skaber et bedre forum for både de unge seere, brands og YouTubere.

Dels stilles der en række krav til videoerne i form af regler om oplysning af reklamesamarbejdet, hvilket vi lægger meget vægt på –men der stilles i lige så høj grad krav fra seerne om, at det betalte samarbejde skal være om muligt endnu mere underholdende end ikke-sponsorerede videoer. Og som jeg ser det, er det positivt, at vi på den måde opkvalificerer branded content til fordel for både budskab og forbrugerne,” siger Martin Wiinholt.

Grunden til stigningen i sponsorerede samarbejder ligger til dels også i YouTube-mediets indbyggede ”mund til mund”-natur. De populære internetidoler er for mange unge både god underholdning og en slags online-ven eller -veninde.

Mere end en ud af 8 svarer i undersøgelsen, at de ser deres yndlings-YouTuber som ”en ven eller bror/søster (12,98%), mens mere end halvdelen svarer, at de følger med, fordi de synes pågældende YouTuber laver god underholdning (40,31%) eller er ”cool” (26,94%).

Samtidig svarer mere end tre ud af fire, at det er på YouTube, de finder den fedeste underholdning (77,54%). Til sammenligning får Netflix 7,22%, Instagram får 3,95% og Snapchat får 4,31%. Til sammenligning TV får 1,02%

 

YouTube er en daglig aktivitet – men de unge ser mest i weekenden

I ugens løb bliver der set meget YouTube rundt om i de danske hjem. Men undersøgelsen viser også, at det især er i weekenden, at de unge sidder og kigger med. Mere end tre ud af fire ser mest YouTube enten fredag, lørdag eller søndag – flest især om lørdagen, hvor mere end hver tredje bruger mest tid på platformen (34,50%).

Interessant er det dog også at se, at lifestyle- og fashionkanalerne har en markant højere andel af seere, som ser mest YouTube om mandagen – og dermed starter ugen med inspiration fra deres internetidoler. Hver ottende ser mest om mandag (12,19%), hvilket er dobbelt så mange, som hvis man kigger på gaming- og entertainmentkanalerne (6,43%).

Undersøgelsen viser også, at næsten 40% bruger mellem en og 3 timer om dagen på YouTube, mens mere end hver fjerde bruger mellem tre og seks timer om dagen på YouTube (27,20%).

Til sammenligning ser størstedelen – dvs. næsten hver tredje – ikke TV (30,44%), mens kun 29% ser én times TV om dagen og 13% ser to timers TV hver. Mindre end en ud af seks ser mere end 2 timers TV om dagen.

Trods de tætte forhold mellem seerne og deres YouTube-idoler, så følger de unge dog også mange andre. Næsten hver fjerde følger mere end 30 andre YouTubere (24,15%), og yderligere en fjerdedel følger mellem 10 og 30. (26,84%)

Det understreger også ifølge Martin Wiinholt, hvordan mediebilledet har ændret sig, og det derfor giver mening, at annonceringen også gør.

Når de unge ikke længere ser TV – men i langt højere grad bruger tid på YouTube – så er det en helt naturlig udvikling, at reklamerne følger med og udnytter, at de i langt højere grad kan tilpasse deres budskab til målgruppen. Og det skaber et meget mere dynamisk marked,” slutter Martin Wiinholt.